Skip to main content

Inspire others

Teamwork Skills

Teamwork Skills zijn (intrinsieke) kwaliteiten en vaardigheden die de leidinggevende helpt om op constructieve wijze samen te werken met anderen. Ze zijn nodig tijdens dagelijks werkoverleg, projectplanning, vergaderingen en andere manieren/vormen van samenwerking. Deze Skills zijn afhankelijk van je communicatievaardigheden, actief luisteren, het nemen van verantwoordelijkheid en oprecht zijn. Teamwork Skills is één van de belangrijke soft skills
Teammates ...

Waarom is dit Belangrijk?

In elke fase van je loopbaan en op elk level zal je samenwerken met anderen. Doe dit op een empathische, verantwoordelijke en efficiënte manier om zowel je eigen doelstellingen als leider én de targets van je bussiness te bereiken. Enkel zo kan je een positieve bijdrage betekenen voor je collega's, direct reports, ... Het helpt je bovendien om een betere 'connectie' te maken met anderen, dit leidt tot betere werkrelaties, nieuwwe relaties binnen je netwerk en opportuniteiten die zich anders niet zouden voordoen.

One Goal, One Team

Teamwork!

Gedeeld leiderschap, gedeelde verantwoordelijkheid

Belangrijke Skills om jouw team te leiden

De vaardigheid om helder en efficiënt te communiceren in een team is cruciaal! Het is belangrijk om de nodige informatie, relevante bedenkingen of ideeën uit te wisselen wil een team functioneren. Er zijn veel verschillende manieren en vormen van communicatie. Tijdens coaching worden zowel verbale als non verbale aspecten belicht en bijgeschaafd indien nodig.
Binnen de complexe teamdynamieken is het belangrijk dat éénieder zijn taak goed begrijpt en er ook verantwoordelijkheid voor neemt (timing en kwaliteit van het werk).
Wanneer elke teamlid dit nastreeft, stijgt de motivatie op teamniveau en worden gemeenschappelijke doelen bereikt.
Oprecht/eerlijk en transparant zijn binnen een team betekent dat je samen door meningsverschillen moet, dat je kan toegeven dat iets niet lukt en dat je moeilijke boodschappen moet brengen.
Maar zonder deze transparantie kan je geen vertrouwen opbouwen binnen een team en is het nooit mogelijk om efficiënt samen te werken;
Net zoals communicatie kunnen goede luister'skills' het team helpen om elkaar beter te begrijpen en vandaar vertrouwen uit op te bouwen. Actief luisteren vraagt van de leidinggevende een inspanning: De focus enkel leggen op de boodschap en die ene persoon. Enkel vragen om de ander beter te begrijpen zijn hier helpend. Niet tegenargumenteren, uitzoomen of fouten blootleggen is voor vele managers een echte challenge.
Een vaak onderschat aspect en er wordt dan ook vaak op getraind tijdens de coaching. Echte empathie tonen zal jou helpen om je collega's beter te begrijpen in hun verhaal, vanuit hùn emoties, motieven en aspiraties. Durven hier tijd voor nemen helpt jou beter te begrijpen hoe andere denken en jou helpen om beter met hen te communiceren.
Samenwerken, samen werken. Elk team bestaat uit een groep van individuen met verschillende capaciteiten, vaardigheden en attitudes. Om doelen te bereiken dient de leidinggevende ervoor te zorgen dat de teammembers samen werken: durven delen van nieuwe ideeën, elkaars werk aanvullen/verbeteren, ... helpt om een sterker team te bouwen.
Een professionele leider is voortdurend oplettend en alert voor de (steeds veranderende) teamdynamieken en zorgt hier voor een evenwicht. Is een teamlid te dominant aanwezig op een meeting, kader en begrens dit. Is een teamlid verlegen of weigerachtig om visie of ideeën te delen, creëer ruimte en tijd.
Zorg voor een evenwicht zo zal iedereen optimaal bijdragen aan het team, elk vanuit zijn eigen skillset.
Lees Meer ....
Conflicten in teams
Wat doe je eraan?
Welke skills heb je nodig?