Skip to main content

Neem je tijd!

Denk er grondig over na ..

Er zijn veel communicatiemodellen en in theorie klinken ze allemaal fantastisch maar helpen je zelden.
Begin bij het begin, wil je je communicatieve vaardigheden echt verbeteren, maak er dan een gewoonte van om jezelf bij élke communicatie die je plant volgende 5 vragen te stellen:
WAAROM wil je communiceren.
WIE is jouw toehoorder/deelnemer?
Wat is jouw DOEL? Wat wil je bereiken?
Wat je wil je als RESULTAAT van je communicatie? Wat wil je dat je luisteraars ermee DOEN?
Welke MANIER is het beste om jouw doel te bereiken?

Wanneer je geen duidelijk antwoord vindt op deze vragen, is het echt aangeraden om wat extra tijd te nemen om duidelijk te krijgen waarom en hoe je gaat communiceren.
Blijf niet hangen maar test jouw ideeën met je medewerkers of manager!

Gun je leertijd

Plan goed wat je wil communiceren en controleer dan of hoe/wat je communiceert ook echt het gewenste resultaat heeft.
In het bijzonder voor geschreven communicatie geldt de gouden regel: lees, herlees en herlees nog eens.
Gun jezelf voldoende tijd! Het lijkt vaak zo dat goede communicatie vanzelf komt bij anderen, maar dat is slechts heel uitzonderlijk zo. Je kan dit leren!

Wees Duidelijk

Elke communicatie op de werkvloer staat altijd in functie van een groter geheel
De medewerkers zijn bezig met hun taken in vele gevallen.
Belast hen dus niet extra met onduidelijke vragen/mededelingen. Begin steeds met je hoofdpunt, wat wil je van de andere?
Ook in geschreven communicatie of bij presentaties, zo weet je publiek waar je naar toewil. Vul daarna aan met inhoud/details.

Eenvoud siert

Repeat it at the beginning, middle, and end, and consider using a simple visual or metaphor to make your point clear and memorable. Vanzelfsprekend wil je niet minachtend of neerbuigend overkomen in je dagdagelijkse werkcommunicatie
Maar we onderschatten vaak de impact wanneer anderen veel inspanningen moeten doen om ons te begrijpen
Gebruike korte en eenvoudige zinnen om je punt. In een langere communicatie kan je die best enkele malen herhalen
Een eenvoudige visuele voorstelling of een metafoor helpt vaak om je punt duidelijk over te brengen en het wordt ook makkelijker onthouden door je publiek.

Experimenteer en Focus

Ontwikkel verschillen manieren van aanpakken voor verschillende communicatienoden
Hou wel de focus! Experimenteer met slechts 1 aspect van je communicatie voor een tijdje. Probeer bijvoorbeeld eens een week extra te letten op welke structuur je hanteert in informele communicatie. Probeer de week daarna eens verschillende structuren uit in meer formele settings of meetings.

Evalueer jezelf

Wees planmatig in je zelfreflectie/zelfevaluatie: volg zeer nauw op wat (minder) goed loopt in je dagelijkse communicatie. Bijvoorbeeld een vreemd antwoord van je medewereker op jouw mail: Probeer te achterhalen waar het misverstand vandaan komt en kijk daarbij naar jezelf!
Wat zou je de volgende anders kunnen doen? Ander voorbeeld: een eenvoudig gesprek met een collega geeft helemaal niet het verhoopte resultaat. Kijk naar jezelf en jouw communicatie: hoe heb je aangepakt, heb je voldoende helder jouw verwachtingen geformuleerd? Blijf hierbij echt bij jouw aandeel en kijk niet naar de collega. Enkel zo leer je bij!

Bekijk Jezelf in het Geheel

Denk er eens over na om jezelf te filmen tijdens een aantal communicaties of interacties
Zo krijg je sneller inzicht in het geheel van jouw communicatie tijdens de interacties met jouw team: Straalt er rust van je gezicht of eerder spanning. Hoe is jouw lichaamshouding? Heb je voldoende ruimte gegeven aan iedereen? Hoe vaak heb je verhelderd? enz ....